Nie wymyślaj startupów [prezentacja]

Nie wymyślaj startupów [prezentacja]

Zamiast tworzyć koncepcje „z czapy” lepiej obserwować potrzeby i pod nie tworzyć rozwiązania. Niby proste, ale ciągle wielu ciągnie do tworzenia startupów kreujących nowe potrzeby. To może jeszcze raz o tym dlaczego warto szukać, zamiast wymyślać.

Moja prezentacja (10 slajdów) na Slideshare przekroczyła 90.000 odsłon. Prosta i ciągle uniwersalna myśl o rozwiązaniach dla istniejących potrzeb, w którą uwierzyłem dzięki twórcom lean startup i customer development.

Za dużo „wydumanych” startupów

Znajomi i nieznajomi ciągle podsyłają pomysły startupów, które chcą być bardzo oryginalne. A to jakiś kolejny czytnik rss, a to automatyzator zadań pomiędzy serwisami www, tudzież integrator tego i owego.
Jednak dalej brakuje wielu prostych rozwiązań dla dużych grup docelowych: kobiety (skuteczne schudnięcie; zestawy próbek kosmetyków; samo-projektowanie odzieży na zamówienie), single (solidna społecznościówka), dzieci (centrum gier i edukacji na miarę http://www.clubpenguin.com/), bezrobotni (edukacja jak w coderslab.pl i codemy.pl; oferty pracy wg specjalności typu niania.pl), obecni użytkownicy allegro (grupowe i tanie zamawianie z Chin), chorzy (czy znanylekarz.pl to już wszystko co można zrobić w temacie medycznym?).

Przestańmy robić tylko startupy dla geeków i technologicznych szaleńców. O ile chcemy komuś pomóc i coś na tym zarobić.

Wymyślanie to lenistwo

Jednym ze źródeł innowacji jest lenistwo. Fajnie, ale moim zdaniem warto zachować umiar. Trochę innowacji nie zaszkodzi aby pchać świat do przodu. Jednak brakuje wielu rozwiązań dla istniejących problemów. Jednak to wymaga wiedzy i empatii, czyli ciężkiej pracy badawczej.
Większość rwie się do kodowania zanim jakkolwiek zweryfikuje swój pomysł. Tym sposobem powstaje wiele stron widm, których nikt nie używa. Warto trochę się wysilić i zbudować coś wartościowego.
Poniżej mój motywator w postaci prezentacji. Enjoy!

Czytaj również:  Pomysł na biznes internetowy - oceń go w 10 krokach