Chciałbyś dowiedzieć się co ludzie myślą o Twojej witrynie zanim ją opublikujesz? Badanie rynku zlecone wyspecjalizowanym firmom jest bardzo drogie. Jaką masz alternatywę?
Zgodnie z Customer Develepment jednymi z pierwszych działań są badania potrzeb, a następnie badanie rozwiązania. Skupiając się na tym drugim, budujesz coś co ma spełnić potrzeby odbiorców. Może to być prototyp lub pierwsza wersja strony www (MVP).
Badanie rozwiązania najlepiej prowadzić w kontekście jakościowym, w formie wywiadów. Zadajemy osobie pytania otwarte. Zamknięte ankiety pozbawiają nas informacji od ankietowanego, które mogą być bezcenne, ale ankieta uniemożliwia zawarcie w odpowiedzi. Kolejną wadą prowadzenia takich wywiadów jest to, że często kierujemy je do rodziny i znajomych, gdzie istniejąca relacja często zaburza wyniki. Warto uderzyć do obcych osób.
Badanie rynku po angielsku
Dwa słowa o tym jakie warto zadawać pytania w pierwszych wywiadach (wczesna faza produktu):
- Do czego służy ta strona?
- Jakie korzyści możesz uzyskać dzięki naszym usługom?
- Na czym polega ta usługa?
- Co przeszkadza Ci w tej witrynie, a co Ci się w niej podoba?
Jeśli dla pierwszych trzech pytań badani mają problemy z odpowiedzią lub odpowiedzi są totalnie różne, to chyba powinieneś zmienić projekt. Czasami takich iteracji zmian trzeba wykonać kilkanaście, aż do momentu kiedy Twoja komunikacja produktu jest jasna i zrozumiała dla badanych osób. Ale jak znaleźć kolejne grupy do badań?
Do wywiadów online, przez długi czas korzystałem z serwisu FeedbackArmy. Proces zlecenia polega na podaniu linku do strony/prototypu, kilku pytań w jej kontekście oraz dokonaniu płatności. Cena badania ($20 za opinie 10 osób) jest całkiem przystępna. Do tego właściciel serwisu pilnuje aby odpowiedzi były w miarę wyczerpujące i na temat. Jeśli jednak odpowiedź uznajesz za bezwartościową to masz możliwość skasowania jej i uzyskania kolejnej. Oczekiwanie na 10 odpowiedzi trwa około 2 godziny.
Wadą FeedbackArmy jest badanie rynku jest realizowane za pomocą przypadkowych respondentów. Jakkolwiek nie uważam tego za dużą wadę, to jeśli Ci zależy na dokładniej grupie docelowej z pomocą przyjdzie UserTesting. Możesz wybrać wiek, zarobki, płeć i doświadczenie w używaniu komputera/internetu. Jednak cena to $87 za trzech badanych (!).
Badanie po polsku – InClick.pl
No dobrze, ale powyższe badanie rynku celuje głównie w odbiorców anglojęzycznych. Jak przeprowadzić badanie rynku w Polsce i nie stracić majątku? Długo szukałem czegoś analogicznego do rozwiązań z US, ale po polsku. W końcu na rynku pojawił się serwis InClick. A więc zarejestrowałem się jako zlecający (osoba fizyczna). Kupiłem kredytów za 20 zł i zleciłem ankietę (z pytaniami otwartymi) do 10 osób, odnośnie serwisu Fotteria.pl.
Oto rezultaty:
- Wszystkie 10 odpowiedzi dostałem po 3 godzinach, niezły wynik.
- Zadałem cztery pytania otwarte, średnio odpisywali 50 słów w odpowiedzi na 1 pytanie.
- Czasami jeśli prosić o pochodzenie po serwisie i opinie co się podoba a co nie to odpisują „zależy” (nie chce się eksplorować witryny?), ale to tak 30% osób.
Muszę przyznać, że dostałem kilka cennych informacji co zmienić w serwisie Fotteria.
Tutaj możecie pobrać wyniki moich „wywiadów” w InClick 🙂
PODSUMOWANIE
WADY
- za dużo zielonych elementów na stronie, które mylą i nie pozwalają dojrzeć głównego CTA, zastosowanie różnych czcionek i ich odcieni,
- brak nastawienia się głównie na jeden segment – zlecający, chce zapłacić a muszę się przebijać przez zajawki dla tych którzy chcą zarobić, dziwne odczucie,
- po zdefiniowaniu zadania serwis wymógł na mnie uzupełnienie profilu i formularz zadania (wraz z treścią) zniknęły bezpowrotnie,
- zadanie poszło do moderacji i czekam, czy to zleceniobiorcy nie mogą zająć się zgłaszaniem nadużyć? szkoda kasy na support i ja nie muszę czekać, poza tym że zapłaciłem już.
ZALETY
- zleceniobiorcy są polskojęzyczni! 🙂
- cena o 30% niższa niż na Feedbackarmy…
- wiele typów zleceń/badań co jest zaletą, ale w trakcie onboarding wadą, bo trudno dojść co wybrać,
- może służyć jako narzędzie do zdobywania ruchu/lajków.
Reasumując serwis InClick.pl musi jeszcze trochę poprawić user-flow i zakomunikować, który segment jest dla niego najważniejszy. Jednak widać, że twórcy napracowali się i z tego co wiem zamierzają mocno rozwijać usługę (badanie rynku). Już teraz planuję kolejne badania dla Fotteria.pl.