Skuteczna reklama na Facebooku – co lubi grupa docelowa?

Skuteczna reklama na Facebooku – co lubi grupa docelowa?

Skoro czytasz ten tekst, to pewnie często zastanawiasz się, jak powinna wyglądać skuteczna reklama na Facebooku. Jedno pozostaje bezsprzeczne – Facebook to prawdziwy agregat różnych treści. Czas wykorzystać je jeszcze lepiej. Opiszę sposób, jak znacznie zwiększyć skuteczność reklam na FB poprzez dokładniejsze zdefiniowanie grupy docelowej.

Powiedz, co lubisz, a powiem Ci, kim jesteś, czyli skuteczna reklama w social media

Oczywiście to nie przypadek, że serwis zachęca nas do informowania znajomych o naszym guście, filmach, które lubimy czy najchętniej słuchanej muzyce. Każda taka informacja może być wykorzystana właśnie do stworzenia skutecznego komunikatu. Reklama na Facebooku może przybrać wiele form, bo też i wiele kryteriów może być wzięte pod uwagę, podczas jej tworzenia.  Jednak oprócz parametrów demograficznych i polubień, które umożliwia serwis, istnieje możliwość sprawdzenia, co dokładnie lubi grupa docelowa, poprzez uzyskanie informacji jakie fanpage lubi ta grupa. Tym samym targetowanie reklamy na Facebooku może być dokładniejsze. Poniżej sposób, jak tego dokonać, jeśli używasz Facebook Connect.

Krok 1. Sprawdź, które strony na Facebooku lubią Twoi fani

Jeśli korzystasz z Facebook Connect w swoim serwisie (np. przy rejestracji), to za w trakcie rejestracji usera poproś go (w popup FB) o możliwość uzyskania/zapisania informacji jakie fanpage lubi. Wtedy, przy kolejnych rejestracjach, zbierasz przy każdym nowym użytkowniku informacje o jego preferencjach (co lubi). Zapisuj te dane w bazie swojej witryny.

Kiedy np. 1000 osób już się zarejestruje, to ściągnij (w formacie CSV) plik z unikalnymi stronami na Facebooku (fanpage), które są najczęściej lubiane przez Twoich użytkowników. Uporządkuj tę listę wg tego ile Twoich użytkowników lubi dany fanpage. Takie zestawienie da Ci już pierwsze wskazówki odnośnie grupy docelowej, co do ich gustów. Np. lista dla mojego bloga (jeśli używałbym Facebook Connect), mogłaby wyglądać tak (fanpage / ilość  fanów danego fanpage spośród moich użytkowników):

  • Techcruch / 1265
  • Mashable / 876
  • Mamstartup.pl / 1543
  • Antyweb.pl / 720
Czytaj również:  Uwierz w ducha... czy Marketing Szeptany sprzedaje?

Twoja lista najprawdopodobniej będzie dość długa. Ogranicz się jednak tylko do największych wyników.

facebook

Krok 2. Porównaj wyniki z danymi globalnymi

Następnie musisz sprawdzić, jak wiele fanów w ogóle mają wymienione na liście fanpage. Użyj do tego Facebook API. Jeśli nie masz dostępu do aplikacji, zawsze możesz zrobić to ręcznie, odwiedzając dany fanpage. Umieść te dane w kolejnej kolumnie listy. Dane te będą nam potrzebne, by spojrzeć na Twoich fanów z szerszej perspektywy i dla porównania polubień wśród Twoich fanów do całkowitej ilości sympatyków danego fanpage. Może wtedy powstać taka lista (fanpage / ilość  fanów danego fanpage spośród moich użytkowników / całkowita liczba fanów tego fanpage):

  • Techcruch / 1265 / 100.000
  • Mashable / 876 / 80.000
  • Mamstartup.pl / 1543 / 19.043
  • Antyweb.pl / 720 / 18.542

Krok 3. Utwórz współczynnik polubień

Teraz dodaj do listy kolumnę z wartościami wg wzoru: ilość  fanów danego fanpage spośród moich użytkowników/całkowita liczba fanów tego fanpage. Tę liczbę pomnożyłem przez 1000 (można przez inną) dla lepszej czytelności wartości. Można to nazwać „współczynnikiem skoligacenia” (straszna nazwa), który mówi o tym jak duży odsetek naszego danego fanpage to użytkownicy mojego serwisu. Czym wyższa wartość współczynnika tym wyższa zbieżność cech fanów danego bloga z naszymi użytkownikami. Uzupełniona lista:

  • Techcruch / 1265 / 100.000 / 12,56
  • Mashable / 876 / 80.000 / 10,95
  • Mamstartup.pl / 1543 / 19.043 / 81,20
  • Antyweb.pl / 720 / 18.542 / 38,83

Krok 4. Pogrupuj strony i oceń zainteresowania

Teraz pogrupuj listę według kategorii fanpage (np. informatyka, kino, kuchnia). To pomoże Ci w tworzeniu dedykowanych kampanii na Facebooku, np. dla mojego bloga – fani serwisów: technologicznych / PM / startupy / marketing. Wiadomo, że zbudujesz inną kampanię  dla osób lubiących zarządzanie projektami, a inną dla maniaków nowych technologii.

Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie, by w grupowaniu iść krok dalej i na podstawie posiadanych wyników przewidzieć, jakie dodatkowe grupy fanów mogą być dla Twojej reklamy na FB wartościowe. Jeśli udało Ci się wyodrębnić grupę osób, która lubi konkretne blogi kulinarne albo modowe, możesz pokusić się o stwierdzenie, że będzie zainteresowana również innymi, popularnymi stronami z danej branży. Oczywiście należy w tych przewidywaniach być rozważnym – możliwe, że jest jakiś powód, dlaczego użytkownicy lubią tylko te strony z danej branży.

Czytaj również:  Dlaczego ludzie wchodzą codziennie na Facebook?

Reklama na Facebooku – wyciśnij maksymalnie dużo!

Kiedy masz już kompletną listę, możesz wtedy przy konfigurowaniu reklam na Facebooku odnieść się do konkretnych zainteresowań i liczyć na lepszą skuteczność kampanii poprzez dokładniejsze zdefiniowanie grupy docelowej. Wybierasz grupy z listy o najwyższych współczynnikach i wprowadzasz je (lub podobne) do zainteresowań  podczas konfiguracji reklam na FB.

reklama na facebooku

Budowanie grupy docelowej w reklamach na Facebooku to niełatwy proces. Gigant często zmienia zasady działania algorytmów, przez co wprowadza zamieszanie w pracę tysięcy marketerów. Opisany powyżej sposób z dużym prawdopodobieństwem pozwoli Ci jednak zoptymalizować budżet przeznaczony na reklamę w social media. Zmodyfikuj komunikaty o słowa kluczowe, które będą związane z zainteresowaniami grupy docelowej. Przy okazji możesz również sprawdzić, jak często Twoi fani odwiedzają fanpage i czy statystyki te uległy zmianie po modyfikacji targetowania. Daj koniecznie znać, jakie osiągasz wyniki!