Skoro czytasz ten tekst, to pewnie często zastanawiasz się, jak powinna wyglądać skuteczna reklama na Facebooku. Jedno pozostaje bezsprzeczne – Facebook to prawdziwy agregat różnych treści. Czas wykorzystać je jeszcze lepiej. Opiszę sposób, jak znacznie zwiększyć skuteczność reklam na FB poprzez dokładniejsze zdefiniowanie grupy docelowej.
Powiedz, co lubisz, a powiem Ci, kim jesteś, czyli skuteczna reklama w social media
Oczywiście to nie przypadek, że serwis zachęca nas do informowania znajomych o naszym guście, filmach, które lubimy czy najchętniej słuchanej muzyce. Każda taka informacja może być wykorzystana właśnie do stworzenia skutecznego komunikatu. Reklama na Facebooku może przybrać wiele form, bo też i wiele kryteriów może być wzięte pod uwagę, podczas jej tworzenia. Jednak oprócz parametrów demograficznych i polubień, które umożliwia serwis, istnieje możliwość sprawdzenia, co dokładnie lubi grupa docelowa, poprzez uzyskanie informacji jakie fanpage lubi ta grupa. Tym samym targetowanie reklamy na Facebooku może być dokładniejsze. Poniżej sposób, jak tego dokonać, jeśli używasz Facebook Connect.
Krok 1. Sprawdź, które strony na Facebooku lubią Twoi fani
Jeśli korzystasz z Facebook Connect w swoim serwisie (np. przy rejestracji), to za w trakcie rejestracji usera poproś go (w popup FB) o możliwość uzyskania/zapisania informacji jakie fanpage lubi. Wtedy, przy kolejnych rejestracjach, zbierasz przy każdym nowym użytkowniku informacje o jego preferencjach (co lubi). Zapisuj te dane w bazie swojej witryny.
Kiedy np. 1000 osób już się zarejestruje, to ściągnij (w formacie CSV) plik z unikalnymi stronami na Facebooku (fanpage), które są najczęściej lubiane przez Twoich użytkowników. Uporządkuj tę listę wg tego ile Twoich użytkowników lubi dany fanpage. Takie zestawienie da Ci już pierwsze wskazówki odnośnie grupy docelowej, co do ich gustów. Np. lista dla mojego bloga (jeśli używałbym Facebook Connect), mogłaby wyglądać tak (fanpage / ilość fanów danego fanpage spośród moich użytkowników):
- Techcruch / 1265
- Mashable / 876
- Mamstartup.pl / 1543
- Antyweb.pl / 720
- …
Twoja lista najprawdopodobniej będzie dość długa. Ogranicz się jednak tylko do największych wyników.
Krok 2. Porównaj wyniki z danymi globalnymi
Następnie musisz sprawdzić, jak wiele fanów w ogóle mają wymienione na liście fanpage. Użyj do tego Facebook API. Jeśli nie masz dostępu do aplikacji, zawsze możesz zrobić to ręcznie, odwiedzając dany fanpage. Umieść te dane w kolejnej kolumnie listy. Dane te będą nam potrzebne, by spojrzeć na Twoich fanów z szerszej perspektywy i dla porównania polubień wśród Twoich fanów do całkowitej ilości sympatyków danego fanpage. Może wtedy powstać taka lista (fanpage / ilość fanów danego fanpage spośród moich użytkowników / całkowita liczba fanów tego fanpage):
- Techcruch / 1265 / 100.000
- Mashable / 876 / 80.000
- Mamstartup.pl / 1543 / 19.043
- Antyweb.pl / 720 / 18.542
- …
Krok 3. Utwórz współczynnik polubień
Teraz dodaj do listy kolumnę z wartościami wg wzoru: ilość fanów danego fanpage spośród moich użytkowników/całkowita liczba fanów tego fanpage. Tę liczbę pomnożyłem przez 1000 (można przez inną) dla lepszej czytelności wartości. Można to nazwać „współczynnikiem skoligacenia” (straszna nazwa), który mówi o tym jak duży odsetek naszego danego fanpage to użytkownicy mojego serwisu. Czym wyższa wartość współczynnika tym wyższa zbieżność cech fanów danego bloga z naszymi użytkownikami. Uzupełniona lista:
- Techcruch / 1265 / 100.000 / 12,56
- Mashable / 876 / 80.000 / 10,95
- Mamstartup.pl / 1543 / 19.043 / 81,20
- Antyweb.pl / 720 / 18.542 / 38,83
- …
Krok 4. Pogrupuj strony i oceń zainteresowania
Teraz pogrupuj listę według kategorii fanpage (np. informatyka, kino, kuchnia). To pomoże Ci w tworzeniu dedykowanych kampanii na Facebooku, np. dla mojego bloga – fani serwisów: technologicznych / PM / startupy / marketing. Wiadomo, że zbudujesz inną kampanię dla osób lubiących zarządzanie projektami, a inną dla maniaków nowych technologii.
Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie, by w grupowaniu iść krok dalej i na podstawie posiadanych wyników przewidzieć, jakie dodatkowe grupy fanów mogą być dla Twojej reklamy na FB wartościowe. Jeśli udało Ci się wyodrębnić grupę osób, która lubi konkretne blogi kulinarne albo modowe, możesz pokusić się o stwierdzenie, że będzie zainteresowana również innymi, popularnymi stronami z danej branży. Oczywiście należy w tych przewidywaniach być rozważnym – możliwe, że jest jakiś powód, dlaczego użytkownicy lubią tylko te strony z danej branży.
Reklama na Facebooku – wyciśnij maksymalnie dużo!
Kiedy masz już kompletną listę, możesz wtedy przy konfigurowaniu reklam na Facebooku odnieść się do konkretnych zainteresowań i liczyć na lepszą skuteczność kampanii poprzez dokładniejsze zdefiniowanie grupy docelowej. Wybierasz grupy z listy o najwyższych współczynnikach i wprowadzasz je (lub podobne) do zainteresowań podczas konfiguracji reklam na FB.
Budowanie grupy docelowej w reklamach na Facebooku to niełatwy proces. Gigant często zmienia zasady działania algorytmów, przez co wprowadza zamieszanie w pracę tysięcy marketerów. Opisany powyżej sposób z dużym prawdopodobieństwem pozwoli Ci jednak zoptymalizować budżet przeznaczony na reklamę w social media. Zmodyfikuj komunikaty o słowa kluczowe, które będą związane z zainteresowaniami grupy docelowej. Przy okazji możesz również sprawdzić, jak często Twoi fani odwiedzają fanpage i czy statystyki te uległy zmianie po modyfikacji targetowania. Daj koniecznie znać, jakie osiągasz wyniki!