Autorze, jak sprawdzam ile jest wart Twój pomysł na biznes w sieci w 7 prostych pytaniach?

Autorze, jak sprawdzam ile jest wart Twój pomysł na biznes w sieci w 7 prostych pytaniach?

„Maćku! Mam jedyny w swoim rodzaju pomysł na biznes w sieci www! Przyjedź do mnie do Szczecina, to opowiem Ci na czym polega! W załączniku umowa o poufności…” – też dostajesz takie propozycje? Jak sprawdzić czy dany pomysł jest warty poświęcania twojego cennego czasu? Moja tajna lista pytań i odpowiedzi pozwoli Ci szybko określić ile wart jest pomysł na biznes internetowy.

Y Combinator od dawna promuje zasadę, że ważniejsi niż pomysł na biznes w sieci są ludzie, którzy go tworzą. Podpisuję się obiema rękami pod tym założeniem! Także to w jaki sposób opowiadasz o swoim projekcie jest bardzo ważne.
Poniżej prezentuję kilka pytań jakie stosuję przy ocenie takiego pomysłu i jego autorów. Przydadzą Ci się zarówno jeśli chcesz inwestować oraz jeśli szukasz pieniędzy na swój projekt.

7 pytań pozwalających wykryć pomysł na biznes w sieci nie warty funta kłaków

Oto moja lista pytań. Każda błędna odpowiedź oznacza, że powinieneś natychmiast uciekać (albo przynajmniej poważniej się zastanowić co Ty tu robisz 😉 ).
[arrowlist]

  • Pytanie #1: określ w jednym zdaniu co to jest, dla kogo i dlaczego? Jeśli po kilku rozmowach autor nie potrafi określić dlaczego dana grupa docelowa miałaby skorzystać z jego rozwiązania, to pierwszy krok do pożegnania się.
  • Pytanie #2: podaj jedną główną korzyść. Brak tej umiejętności to brak empatii do klienta i jego potrzeb – uciekaj!
  • Pytanie #3: jaki jest target? Odpowiedź „po prostu ludzie  w wieku 20-50 lat” to znaczy, że mamy autora kolejnego Facebook’a. Kierowanie produktu do wszystkich, to kierowanie go do nikogo.
  • Pytanie #4: czy muszę podpisać NDA? Dyskwalifikującym jest także wymóg podpisywania umowy NDA, szczególnie w przypadku małych podmiotów, które prezentują swój pierwszy pomysł na biznes w sieci. Nie uciekam, bo nawet nie jadę na spotkanie.
  • Pytanie #5: czy możemy to lekko zmodyfikować? Jeśli „nie bo nie” – dyskretnie podchodzę do drzwi. Natomiast duże plusy to elastyczność i otwartość autora na zmiany w modelu biznesowym z jednoczesnym bronieniem swojego pomysłu (konstruktywnym).
  • Pytanie #6: dowolne pytanie zamknięte. Jeśli na każde proste pytanie wymagające odpowiedzi tak/nie dostaję niekończące się elaboraty słabo nawiązujące do treści pytania (także w 90% przypadków odpowiedzi „to zależy”), wróży to zbliżającą się podróżą powrotną.
  • Pytanie #7: jakiekolwiek pytanie. Jeśli autor nie potrafi się dogadać ze mną czy innymi osobami, nie będzie tego potrafił z klientami. Pora wracać do dzieci!
Czytaj również:  Fabryka Pomysłów na E-biznes: Okulary i druk 3D

[/arrowlist]

Jakim jesteś człowiekiem?

W czasie rozmowy ujawniają się lub nie bardzo pożądane cechy przyszłego współpracownika:

  • Wykazanie gotowości do poświęcenia się realizacji pomysłu. (praca na etacie przy okazji dyskwalifikuje)
  • Dojrzałość emocjonalna. (tłumaczenia dlaczego spóźniłem się 1h dedykowane są rodzicom)
  • Mile widziane sumienność, ambicja, analityczny umysł i wnioskowanie.

Jeśli dotarłeś do tego miejsca z powodzeniem – gratuluję! Twój pomysł na biznes w sieci zapowiada się nieźle i może coś z niego wyjść. Nadal jest jednak tylko pomysłem wartym 1 zł + VAT. Pora na tuning pomysłu!