Najprostsze modelowanie biznesowe pod słońcem, czyli jak ugryźć swój pomysł? (5 przykładów)

Najprostsze modelowanie biznesowe pod słońcem, czyli jak ugryźć swój pomysł? (5 przykładów)

Mam pomysł na biznes internetowy. Jak go ocenić? Czy przyjmie się na rynku i czy będą chętni na jego używanie? Czy zaczynać pełne modelowanie biznesowe? Jakiego użyć wzorca, który skupi się na najważniejszych aspektach, zanim przejdę do bardziej szczegółowych analiz? Poznaj metodę C-P-S!

Customer-Problem-Solution

W sieci krąży parę patentów na modelowanie biznesowe typu one-page-sheet (dla rozwiązań internetowych i nie tylko). Między innymi Business Model Canvas, Lean Canvas, model biznesowy by HackFwd, Customer Canvas. Wszystkie one wywodzą się z podejścia Customer Development (by Steve Blank), które stawia potrzeby klienta w centrum modelu. Zamiast skupiać się wyłącznie na produkcie badamy ludzi, którzy mają go używać.
Wersja Steve’a była jednak trochę za obszerna 🙂 i panowie Cooper & Vlaskovits streścili ją w swojej małej książeczce. Tam opisali metodę C-P-S (Customer-Problem-Solution). Są to elementy stanowiące podstawę każdego pomysłu i od nich należy rozpocząć modelowanie biznesowe.

Modelowanie biznesowe w 3 zdaniach

Problem lub potrzeba ludzi stanowią genezę każdego rozwiązania internetowego. Ważne aby na początku skupić się właśnie na potrzebach konkretnych ludzi a na końcu zastanowić się czy mam dla nich rozwiązanie. Poniżej podaję 5 przykładów pomysłów według metody C-P-S.

  1. Customer: palacze papierosów
    Problem/Need: chcę rzucić palenie, a e-papierosy już mi się znudziły
    Solution: zamawianie online zestawu motywacyjnego (walizka z niespodzianką co miesiąc) – najnowsze próbki smaków papierosów elektronicznych (?)
  2. Customer: rodzice dzieci w wieku 0-3 lat
    Problem/Need: wiedza o opiece nad dziećmi jest w Internecie bardzo rozproszona, chcą zadać pytanie i dostać jedną odpowiedź
    Solution: Quora dla rodziców lub lekarz pediatra online (?)
  3. Customer: kandydaci do programów TV dotyczących talentów
    Problem/Need: nabory są rzadko a jury jest niesprawiedliwe, wiem że ludzie lubią moje występy
    Solution: serwis www w którym ludzie np. śpiewają na żywo (max 2 min.) a widownia internetowa ocenia (głosują, jeśli >50% na nie, występ przerywany i występuje kolejny) (?)
  4. Customer: studenci ostatnich lat studiów, którzy chcą założyć własny biznes w Internecie
    Problem/Need:  nie wiem jak rozpocząć modelowanie biznesowe
    Solution: serwis, w którym jest narzędzie online do modelowania, mamy też możliwość widzieć modele innych (jeśli udostępnią)
  5. Customer: alergicy (pyłki roślin)
    Problem/Need:  planując wyjście z domu lub podróż nie wiem czy za chwilę nie będę mieć czerwonych oczu i kataru
    Solution: serwis o aktualnych informacjach o kwitnięciu poszczególnych roślin wraz z lokalizacją, z wersją mobile (?)
Czytaj również:  Biznes w Internecie wart miliony - 3 strategie dotarcia na szczyt

To dopiero początek

Modelowanie biznesowe zawiera jeszcze wiele innych elementów takich jak: plan dotarcia do klientów, analiza konkurencji i ryzyka, projekcja kosztów i przychodów. Jednak zanim zaczniecie brnąć w dokładną analizę spytajcie zdefiniujcie C-P-S. Teraz pokażcie to grupie docelowej i zobaczcie czy jest na nie reakcja, czy wzbudza emocje, czy jest zainteresowanie? Nie masz pojęcia jak to zrobić? Zobacz ten zestaw 10 kroków, który pozwoli Ci wykonać badania za darmo.
Maciej jakieś C-P-S, których realizację dopiero planujecie?