Myślisz: „nie wiem dla kogo jest mój produkt! Jak to sprawdzić?”. Zbadaj to, ale nie zlecaj tego firmom bo cena Cię zabije. Bez wydawania pieniędzy, powiem Ci jak zrobić to samemu. Spróbuj, grupa docelowa projektu to kręgosłup każdego przedsięwzięcia.
Grupa docelowa projektu – komu będziesz sprzedawał?
Po co wydawać pieniądze jeśli jesteś na początku drogi? Masz pomysł i określiłeś z grubsza jego ramy (C-P-S: Customer-Problem-Solution). C: ludzie w wieku 20-40 lat, P: chcą kogoś poznać, S: portal randkowy. To Twoje hipotezy. Jeśli hipotezy są błędne (szczególnie C), to cały biznes leży.
W tym przypadku grupa docelowa projektu została określona zbyt ogólnie. Pomyśl jak będziesz konstruował reklamę dla dziewczyny w wieku 21 lat, która szaleje na imprezach studenckich, a co należy napisać do faceta, 35 lat, który myśli o założeniu rodziny.
Nawet jeśli chcesz celować do mas, najpierw określ grupę, która jest pewniakiem i pomoże Ci rozbujać portal. A więc jaka jest grupa docelowa projektu „RandkiNaMaksa”? 🙂
Przykładowe badanie:
1. Poznaj konkurencję! – poszukaj analogicznych serwisów o podobnej tematyce. W serwisie Google Ad Planner, po zalogowaniu wchodzisz do zakładki 'Wyszukiwanie miejsc docelowych’ (zaznacz 'Miejsca docelowe’). 'Rozpocznij wyszukiwanie’. Na dzień dobry dostajesz listę najpopularniejszych witryn na świecie posortowanych według zasięgu lub liczby użytkowników (UU). Twoim zadaniem jest teraz ustawić filtr Odbiorcy & Wyszukiwanie. Jeśli portal będziesz kierował do polskich użytkownikach, wybierz w Geografia -> Polska. W dziale zawartość w Tematy -> Ranki i wszystkie podrzędne. Następnie posortuj po UU. Weź 3 największe serwisy w tej tematyce.
2. Dowiedz się kto używa największych
W tym samym narzędziu wracasz na zakładkę u góry 'Szukaj według miejsc docelowych’, wybierasz 'Polska’ i wprowadzasz adres jednej z witryn (z pkt. 1). Np. sympatia.onet.pl. Wyniki w dolnej części ekranu wskazują na zainteresowanie grupy docelowej fotografią, dziećmi (samotne matki?), celebryci (niskie poczucie wartości?).
Dodatkowo na innych narzędziach jak quantcast.com sprawdzasz informacje o odwiedzających z US. Tutaj mamy więcej demografii. Czy emigrant z PL to bezdzietny i samotny facet po szkole średniej, wiek 30 lat (po szkole wyjechał na saksy i po iluś latach stwierdził, że czas na rodzinę?). Uruchom wyobraźnię i spróbuj się zastanowić dlaczego właśnie oni tego używają.
Takie badanie możesz wykonać dla każdego ze znalezionych serwisów konkurencji z osobna. Czasem danych brakuje dla danego kraju ale wtedy zastanów się czy preferencje w innych krajach, w których są dane demograficzne, tak znacznie różnią się od polskich realiów? Moim zdaniem, często nie.
3. Stary przyjaciel – Google
Podstawy uzyskane z wymienionych narzędzi można uzupełnić o raporty, które powstają na różnych branżowych portalach. Wyszukiwanie na nim frazy 'Serwisy randkowe’ powinno zwrócić pożądany raport o charakterystyce tej kategorii serwisów. Są tam dane demograficzne użytkowników i inne ciekawe dane. Dzięki tym działaniom Twoja grupa docelowa projektu zostanie wstępnie określona. 🙂
Co dalej z tymi danymi?
Zrobiłeś wstępne na podstawie danych ilościowych (statystyki). Te dane oprócz jakiegokolwiek wyobrażenia o odbiorcach mogą wpływać na model biznesowy, który będziesz potem tworzyć. Chociażby wiedza, że odbiorcy randek są najczęściej po 25 roku życia (pracują?) i pewnie będą mieli czym zapłacić za usługi, to pozytywny sygnał! A jeśli w jakimś innym kraju tego portalu najczęściej używają ludzie 44-55 (US) to zapewne np. Twoja promocja będzie oparta bardziej na zaufaniu niż rozrywce. Warto aby początkowa grupa docelowa projektu była stosunkowo łatwa do osiągnięcia w miarę tanimi kanałami marketingowymi.
Wracając do metody badań… Publikowane dane czasem są obarczone błędem. Jednak lepiej wiedzieć cokolwiek więcej niż bazować wyłącznie na przypuszczeniach. Na dalszych etapach projektu będziesz więcej wiedział jak „rozmawiać” z użytkownikami (badania jakościowe), których chcesz uwieść swoim produktem. To o niebo lepsze niż błądzenie we mgle. Powodzenia!