Rozpoczynając wdrożenie nowego e-biznesu poprzez stronę www, warto rozważyć zaplanowanie strategii według Inbound Marketing. Zobacz infografikę prezentującą w prosty sposób tę ideę.
Krok 1: Ustal strategię dla Inbound Marketing
Ustal jasne cele i wyzwania dla zastosowania inbound marketing, które będzie można później zmierzyć. Np. 30.000 odwiedzin miesięcznie po 3 miesiącach od uruchomienia strategii marketingowej. Warto też ustalić cele przychodowe, np. konwersja z odwiedzających to 1%, spośród których średni przychód będzie wynosić X zł netto. Dzięki temu możemy w przyszłości zmierzyć czy uzyskaliśmy zwrot z inwestycji (ROI).
Marketing ma być inwestycją z oczekiwaniem na zwrot i dodatkowy zysk, a nie kolejny koszt w firmie.
Krok 2: Stwórz „dobrą” stronę www
Stwórz użyteczną stronę wg prostych reguł: prosta i zrozumiała nawigacja, przyjazna dla seo i mobile, przygotowana pod szybkie aktualizacje oraz wygląd (look & feel) odpowiedni dla danej branży.
Pamiętaj, że Twoja strona jest platformą sprzedażową i jednocześnie centrum dowodzenia działaniami w ramach inbound marketing.
Krok 3: Zdobądź ruch na stronie
Promuj swoją swoją stronę poprzez różne kanały marketingowe: bloga, social media marketing, kampanie płatne, działania SEO (organiczne wyniki w wyszukiwarce Google). Kilka faktów odnośnie pozyskiwania ruchu:
- Blog średnio zwiększa ruch na twojej stronie o 55%!
- Prowadzenie bloga zwiększa liczbę indeksowanych stron o 400%
- Około 2/3 internautów regularnie korzysta z mediów społecznościowych
- Codziennie 46% wyszukiwań dotyczy informacji na temat produktów i usług
- 20% wyszukiwań na google dotyczy lokalnych usług
- 30% linków klikanych w google search to linki reklamowe
Step 4: Konwertuj użytkowników na potencjalnych klientów (Leads)
Twórz jak najwięcej skutecznych Landing Page i testuj skuteczność konwersji. Każdą wizytę użytkownika potraktuj jako wejście w proces sprzedażowy. Obserwuj podróż użytkownika używając lejka konwersji.
Step 5: Konwertuj leady na płacących klientów (zacznij zarabiać)
Zastosuj marketing automation dla zidentyfikowania przekonanych klientów, aby wzmocnić dla nich działania sprzedażowe. Jeśli masz w miarę wysoki budżet rozważ użycie systemów takich jak: Eloqua.com, Hubspot lub Marketo. Połącz wybrany system z własnym CRM. Następnie zastosuj scoring, segmentację i zaplanuj odpowiednią komunikację dla wybranych grup potencjalnych klientów.
Step 6: Mierz wszystko
Cały powyższy proces należy stale optymalizować. Aby wiedzieć co zmieniać musisz wciąż mierzyć swoje działania. Najlepiej zastosować do tego statystki internetowe (np. Mixpanel). Oprócz danych o aktywności użytkowników na Twojej stronie www, warto mierzyć czy zbliżamy się do celów ustalonych dla całej strategii inbound marketing.
Jeśli nie mierzysz swoich działań marketingowych, nie masz możliwości sprawdzenia sensowności zastosowania powyższych działań.
Powyższe w formie infografiki:
Pamiętaj, że w Inbound Marketing na końcu najważniejsze są liczby. Ustalaj konkretne cele wyrażone w cyfrach i mierz swoje działania, czy zmierzają w dobrym kierunku (do ustalonego celu).