Czy na pewno, mając pomysł na biznes internetowy, chcesz pakować się w szczegółowe badania marketingowe? Do tego analizę konkurencji, SWOT, raporty i do tego 100-stronicowy biznesplan? A może lepiej wystawić kciuk na wiatr i zbadać koncepcję za pomocą mniejszego nakładu pracy? Jak to zrobić?
W poprzednim artykule opisałem jak sprawdzam czy pomysł na biznes internetowy jest warty więcej niż złotówkę + VAT. Poznaj rady, które pozwolą Ci dokładniej ocenić ile jest wart pomysł.
Jak ocenić pomysł na biznes internetowy w 10 krokach?
Spróbuj ubrać pomysł na biznes w słowa i zapytać potencjalnych klientów co o nim myślą. Poniżej jedna z moich technik szybkiej weryfikacji. Możesz ją zastosować zarówno do oceny własnego pomysłu, jak i otrzymanego od osoby, w której biznes chcesz zainwestować.
Celem jest odpowiedź na 3 pytania: co? kto? dlaczego? Wszystkie dane będą potrzebne do zweryfikowania czy twój pomysł jest dobry, czy tylko wydaje się być najbardziej genialny na świecie.
[arrowlist]
- Opisz pomysł na biznes internetowy jednym zdaniem, np. „Innowacyjny sposób na odchudzanie”.
- Określ z jakich potrzeb użytkowników wynika pomysł, np. „żadne diety odchudzające nie działają, bo nie mam samozaparcia”.
- Załóż blog, grupę na Facebooku lub innym portalu społecznościowym o tematyce nawiązującej do pomysłu, np. „Magiczne sposoby odchudzania”. Zbierz 100-1000 członków grupy, w tym przypadku zapewne kobiety (poszukaj ich na forach o odchudzaniu i zapraszaj).
- Poprowadź kilka wątków w grupie FB i zobacz po danych demograficznych, kto jest najbardziej aktywny (komentuje), np. „Samotne kobiety po 35 roku życia z dużych miast”.
- Następnie bardziej szczegółowo zweryfikuj swoje hipotezy o problemach i potrzebach (z pierwszego i drugiego punktu) za pomocą kilku nowych wątków na ten temat. Czy hipotezy są prawdziwe? Jeśli tak to idziemy dalej.
- Zapytaj o obecne rozwiązania dotyczące odchudzania jakie stosują, niech ocenią ich skuteczność i problemy z nimi. Nauczysz się co poprawić względem konkurencji.
- Opisz swoje rozwiązanie (może odnosić się problemów z serwisami konkurencji), przedstaw je grupie, „np. Granie w odchudzanie” oraz szerszy opis (nie za długi i ewentualnie makieta głównego ekranu).
- Jeśli ludzie „pokochają” Twoja koncepcję, określ grupę docelową za pomocą wcześniejszych obserwacji (i np. z pomocą quantcast.com, badając target konkurencji)
- Nazwij w skrócie rozwiązanie („serwis grania w odchudzanie”) i pokaż wyróżnik/korzyść („dlaczego”), np. „…zamiast cudownych diet granie w odchudzanie, gdzie za zaniedbania tracisz prawdziwe pieniądze”.
- Przeprowadź ankietę ilościową na wyznaczonej grupie docelowej, włącznie z pytaniem czy ludzie są skłonni zapłacić za efekty.
[/arrowlist]
Co? Kto? Dlaczego?
Dane które zbierzesz mogą być bardzo przydatne chociażby podczas prezentacji przed inwestorem. Autor który prezentuje jakkolwiek testowane hipotezy biznesowe jest o wiele bardziej wart niż osoba z genialnym pomysłem, którego nikt dotychczas nie miał okazji ocenić.
Reasumując, jeśli masz dobre rozwiązanie (co) dla konkretnych ludzi (kto) i wiesz jak ich do tego przekonać (dlaczego) to już fajnie. Jeśli nie są to tylko hipotezy, ale wstępnie potwierdzone założenia to masz u mnie duże piwo. Jeśli więcej niż 20% osób z grupy docelowej deklaruje skłonność do zakupu, to myślę, że chętni na wsparcie Twojego pomysłu znajdą się na pewno, a Twój pomysł na biznes internetowy będzie wart więcej niż mgliste idee wymyślane w zaciszu domowym, w towarzystwie wyłącznie własnej osoby :).