Bycie Pierwszym Na Rynku z E-produkt'em Nie Jest Konieczne! – Cz.1

Bycie Pierwszym Na Rynku z E-produkt'em Nie Jest Konieczne! – Cz.1

Portale technologiczne i e-biznesowe często piszą o nowych startupach, e-produkt’ach. I tak samo często pojawiają się poniżej wpisu komentarze typu „WTF?! przecież to już było…”. Tylko przed Facebookiem i Naszą Klasą także istniały odpowiedniki, ale to następcy wygrali.

Wpis inspirowany artykułem na insideintercom.io

Innowator czy Zwycięzca?

Bycie pierwszym na rynku nie gwarantuje zwycięstwa na nim. Możesz tworzyć unikalne rozwiązania, odkrywać nowe technologie, ale te czynności nie zapewnią Ci pozyskania wczesnej i późnej większości (grupa docelowa) na rynku. Tylko długoterminowe wyróżniki Twojego e-produktu (przewagi nad innymi), które zostaną zaadoptowane przez masy, mogą Cię zaprowadzić do sukcesu biznesowego.
Jako Innowator (First Mover) możesz zostać First Winnerem na 3 sposoby:

  1. Nowa Technologia – załóżmy, że tworzysz zupełnie nowe rozwiązania, które być może jednocześnie kreują nowe nawyki i potrzeby. Jeśli zainteresujesz takim produktem dużą liczbę ludzi to pierwszy krok masz za sobą. Kolejnym krokiem jest zbudowanie pozycji eksperta w tej dziedzinie. Rozmawiaj ze społecznością, szanuj jej zdanie, pokazuj swoją aktywność i chęć stałego ulepszania, choćby prototypu (serwisu, narzędzia, koncepcji). Jeśli pomysł będzie dobry, to zapewne za jakiś czas ktoś Cię skopiuje. Jednak w przypadku kiedy narzucisz sobie odpowiednie tempo i po roku konkurencja (kloniarze) wydadzą wersję 1.0, to Ty już będziesz na poziomie 2.0. Wykorzystaj pozycję First Movera na bycie niezaprzeczalnym autorytetem w danej dziedzinie. Taka pozycja może stanowić niekopiowalną przewagę (Lean Canvas – Unfair Advantage).Wspaniałym miejscem gdzie można szukać potencjalnych First Moverów jest KickStarter, które jest kopalnią innowacji.

    Google Glass
    Google Glass – dobry przykład First Movera
  2. Chroń się zanim Cię skopiują – poza technologią możesz próbować umocnić się na rynku eliminując przyszłą konkurencję takimi działaniami:-> Duży partner – załóżmy, że jakaś młoda firma otworzyła w boostrap  i na polski rynek serwis typu Craftsy.com (bardzo popularny w US). Uzyskali organiczny wzrost, ale do całkowitej penetracji polskiego rynku jeszcze im daleko. Załóżmy także, że Ty znasz córkę prezesa jednej z największych firm odzieżowych, którego Facebook Fanpage ma prawie 2 mln fanów. Poddajesz mu pomysł, tworzycie kopię serwisu w 1 miesiąc i agresywnie promujecie. Jak będzie się wiodło First Moverowi? Kto wie… Dlatego jako pierwszy na rynku szukaj partnerstw aby kto inny powielając Twój pomysł nie uzyskał ogromnej przewagi w kontekście skalowania produktu (np. promocji).-> „Zarezerwuj” kanały dotarcia – spróbuj przewidzieć lub zweryfikować, które kanały dotarcia do grupy docelowej e-produktu są najbardziej skuteczne. Przyszła konkurencja być może będzie chciała je wykorzystać. Być może warto abyś podjął już teraz działania SEO, zarezerwował odpowiednie domeny nawiązujące do rozwiązania, podpisał kontrakty na wyłączność (w danej branży) z wybranymi sieciami reklamowymi. Także działania PR, np. w TV mogą spowodować, że nadawca nie będzie chciał po raz drugi robić programu i takim produkcie.-> Patenty – jeśli boisz się, że pomimo pierwszeństwa na rynku, kto inny powieli Twoje rozwiązanie, możesz także próbować opatentować swój pomysł czy technologię.
  3. Zakoleguj się z Early Adopterami – czyli z osobami, które szybko przyswajają nowinki technologiczne oraz mają duży wpływ na innych (np. blogerzy). Uzyskanie lojalności tej grupy osób, które często kreuja trendy i mody, może zablokować konkurencję, jeśli early adopterzy Ciebie ocenią najlepiej. Ale skoro będziesz z nimi współpracował to wszystko jest na dobrej drodze. Słuchaj ich. Jak dodatkowo możesz wzmocnić tę lojalność?-> Łapówka – daj im w prezencie bezpłatne konta na długi czas, albo zaopatrz w sensowne gadżety lub pierwsze wersje Twojego narzędzia, jeśli jest to urządzenie. Dbaj o relacje.-> Korzystnie ale długoterminowo – jeśli Twój unikalny e-produkt to jakiś serwis SaaS to zaproponuj duży rabat (nie myśl jeszcze o zarabianiu wtedy) ale na długi okres. To spowoduje, że dzięki psychologicznemu mechanizmowi wielu osobom z tej grupy żal będzie iśc do konkurencji skoro zapłacili za 24 miesiące, 0,99 gr za miesiąc. Przynajmniej niektórym.
early adopter
Early Adopterzy zarzucą most… (źr. intercom.io)

Nie daj sobie wyrwać pieniędzy za swój e-produkt

Każdy chce żyć przyzwoicie i dostawać pieniądze za swoje dokonania. Jednak sprawna kopia Twoje rozwiązania jest w dzisiejszym świecie bardzo łatwa do wykonania. Jeśli jesteś innowatorem w e-biznesie czy poza nim, pomyśl o tym aby zabezpieczyć swoje dzieło i nie pozwól innym aby monetyzowali je za Ciebie. Jeśli nie lubisz pieniędzy daj potrzebującym.
Powyżej określone są działania, które pozwolą Ci częściowo się zabezpieczyć. Jednak do skutecznych działań w dłuższym okresie, First Mover potrzebuje strategii. O sposobie poszukiwania szans dla zarabiania na Innowacji przeczytasz w drugiej części tego artykułu (tutaj)!
Masz pomysł, który chciałbyś zabezpieczyć nie tylko poprzez NDA? Napisz więcej w komentarzu!

Czytaj również:  Usability strony powitalnej, czyli jak ulżyć użytkownikom?