W komentarzach do nowego startupu (w fazie walidacji) widzę często pytania – „no dobra, ale na czym oni będą zarabiać kasę?!”. Wiadomo, że biznes ma przynosić pieniądze. Pytanie czy kwestia sposobu jak będzie realizowana monetyzacja, w dyskusji nad nowym e-biznesem, jest zawsze kluczowa?
Nie chcę powiedzieć, że zarządzanie ceną i sposobem monetyzacji nie jest istotne. Jednak nie uważam aby w poszukiwaniu metod spieniężania startupu było coś innowacyjnego. Powiem więcej, sposoby monetyzacji powoli się standaryzują i można je policzyć na palcach obu rąk (freemium, premium, trial, subskrypcje, itd.).
Monetyzacja? – są ciekawsze rzeczy
Jeśli analizujesz nowy e-biznes, który po 1 mies. ma 100K unikalnych, zaangażowanych userów, mężczyzn z dochodami powyżej średniej krajowej, to dywagacje „no tak, ale gdzie kasa”, są mało inspirujące. Znowu monetyzacja? Prawdziwym wyzwaniem jest w jaki sposób osiągają przyrost i utrzymują zaangażowanie.
Ze zgłaszanych do mnie pomysłów dostaje zawsze informacje CO i za ILE. Rzadko jednak ktoś pisze JAK, o analizie kontekstu i wielkości rynku nie wspominając. Poniżej wymieniam to z czym ludzie do mnie piszą:
- mam wspaniały pomysł na produkt – jest masa świetnych pomysłów na rozwiązania, tylko, że często nikt ich nie potrzebuje… może Twój jest świetny, sprawdziłeś to? (jak?),
- określiłem koszty i przychody – jeszcze nie zrobiłeś żadnych badań na grupie docelowej, ale już projektujesz w Lean Canvas jak będzie wyglądać monetyzacja?
- zebrałem na liście całą konkurencję – no dobrze, tylko jak na razie przy Twoim zaangażowaniu w projekt widzę, że największą konkurencją jesteś sam dla siebie… to do niektórych 🙂
Czego najczęściej brakuje w przesyłanych pomysłach:
- do kogo to kierujesz??? – określiłeś target: „ludzie 20-50”, to nie wystarczy, jakie są ich prawdziwe potrzeby + ich geneza,
- jaki masz wyróżnik? – napisałeś „lepiej, fajniej, szybciej”, tylko, że tak pisze 99%,
- jak do nich dotrzesz? – znowu napisałeś AdWords lub SEO, to już nudne… a może partner, w którego się wpasujesz, w symbiozie podaruje Ci w prezencie milionowy ruch?
- jak pozycjonujesz marketingowo? – jak się zagnieździsz w głowie userów (związane z wyróżnikiem), aha, w ogóle o tym nie myślałeś albo dodałeś funkcję X…
Powyższe kwestie są najważniejsze, bo zanim ktoś zapłaci to on musi istnieć, musisz do niego dotrzeć, musisz go przekonać do próbnego użycia i ten ktoś musi się w końcu zdecydować na Ciebie (wyróżnik). Niestety dyskusja o nowych startupach kończy się często na kasie i szacie graficznej. Nie ma w tym nic kluczowgo w kontekście modelu biznesowego, który jest fundamentem startupu.
Zrób coś czego masa ludzi potrzebuje i ustal strategię ich wciągnięcia. Jeśli zrobisz to dobrze, to monetyzacja będzie formalnością.