13 narzędzi które używam w firmie (oprogramowanie)

13 narzędzi które używam w firmie (oprogramowanie)

Skupianie się wyłącznie na narzędziach np. w startupie nie jest dobre. Ale dobre oprogramowanie w firmie potrafi uczynić naszą pracę wielokrotnie bardziej efektywną. Dużo czasu zajęło mi wybranie tych właściwych. Dzięki nim mam kontrolę nad projektem, komunikuję się bez problemów i wiem dokąd zmierzamy. Poznaj moją listę narzędzi!

O moich wyborach czasami decydowała użyteczność, innym razem cena. Do tego bezpieczeństwo, wydajność i niezawodność. Do dzisiaj odkrywam kolejne narzędzia, np. w obszarze marketingu, gdzie zaoszczędzam kolejne godziny!

Poznaj moje oprogramowanie w firmie lub startupie

Mówiąc ‚oprogramowanie w firmie’ mam na myśli zarówno to instalowane, jak i to w chmurze. W poniższej liście zamieszczam pozycje dotyczące komunikacji (zarządzanie projektem, media: dokumenty, czaty, listy…) i marketingu. Pomijam technologie programowania, IDE i inne związane z implementacją.

  1. Google Apps – długo zastanawiałem się nad Zoho. Jednak popularność tego pierwszego wygrała. Rozważałem także osobny czat gdzie można lepiej pracować na grupach, np. HipChat. Jednak czas pokazał, że kontakt kilku osób (real-time) jest sporadyczny i wtedy zapraszamy się do czata na gmail. Główną przewagą w wyborze Google Apps była świetna kolaboracja na dokumentach online. Mamy tam np. Excel do śledzenia czasu pracy. Google Apps to również stabilność i w miarę responsywny support.
  2. Dropbox – tutaj wybór był z początku oczywisty, bo niewiele widziałem popularnej konkurencji. Jednak potem pojawili się inni. Ale zostałem przy Dropbox dla prostoty. Trzymamy tam dinozaury w stylu dokumentów MS Office, pliki grafików, materiały szkoleniowe, muzykę. Czasem nawet edytujemy tam jakiś szablon strony i udostępniamy jako stronę www za pomocą specjalnych wtyczek. Z GDrive korzystam tylko z dokumentów.
  3. Kanbanpad i Mantis – czyli task-trackery. Wiele lat męczyłem się w Jira. To oprogramowanie w firmie, które zamęczy każdego użytkownika. Próbowałem też PivotalTracker, BaseCamp. W końcu zostały tylko darmowe narzędzia i sprawdziły się najlepiej. Mantis mamy śledzenia błędów i małych zmian, a Kanbanpad jest do planowania większych wydań (roadmap). Proste, darmowe i życiowe.
  4. Hotgloo i Moqups – kiedyś do prototypowania UI używałem drogiego i instalowanego Axure, potem było polskie JustProto, potem Balsamiq. Dzisiaj używam darmowego Moqups do szybkich szkiców koncepcji UI, a Hotgloo (taki Axure online) do prototypowania bardziej złożonych zachowań. Płatne Hotgloo jest tak dobre, że czasami zleceniodawca myśli, że mój proto to już działająca strona :).
  5. Optimazely – najlepsze narzędzie do testów AB jakie spotkałem. Poza wstawieniem linijki kodu przez programistę, wszelkich zmian wyglądu w kolejnych wariantach testu wykonuję ręcznie, rzadko wchodząc w kod. To oprogramowanie w firmie, które polecam w szczególności.
  6. SnapEngage – to czat online na moim serwisie + możliwość wysłania screenu (jeśli coś użytkownikowi nie działa). Osoby zaczynające rozmowę na stronie pojawiają mi się na gtalk. Świetne narzędzie feedback z jeszcze lepszą konfiguracją. Niestety polski LiveChat jak dla mnie odstaje.
  7. Freshmail – oprogramowanie do e-mailing. Długi czas spędziłem na MailChimp. Jednak ukierunkowanie serwisów na polski rynek spowodował wybór polskiego rozwiązania (np. testy wyglądu maila na skrzynkach polskich providerów).
  8. UserTesting – zobaczyć usera jak używa mojego serwisu? Bezcenne. To niezbędny krok także jeśli projektujesz oprogramowanie w firmie dla innych 🙂 Czasami używałem także userfly.com (zdalne nagrywanie ekranu usera) oraz FeedBackArmy (tania odmiana UserTesting).
  9. Screen Leap – wypróbowałem przeróżne orpogramowanie w firmie do współdzielenia ekranu. Testowałem Google Hangout Video, GoInstant (bez flash i java) oraz inne wtyczki do Chrome. Jednak ScreenLeap jak na razie mnie nie zawiódł.
  10. Screen Capture – wtyczka do chrome od Google do robienia screen-shotów obrazu w przeglądarce i poza nią. Potem share do imgur i wysyłam zespołowi jednym link ze screenem co poprawić. Kiedyś było SnagIt, ale za ciężkie się zrobiło.
  11. Google Analytics – narzędzie statystyk internetowych. Rozwijają, pewnie niedługo będą kasować za to. Ale naprawdę, poza okresowymi wpadkami, to narzędzie wciąż mnie zaskakuje. Zrezygnowałem z KISSMetrics i Mixpanel bo za drogie. Brakujące funkcje w GA zrobiliśmy we własnym panelu.
  12. BaseCRM – wdrażałem w przeszłości 2 systemy CRM w korporacjach. Ich złożoność była przerażająca. BaseCRM udowodniło, że kluczowe oprogramowanie w firmie wcale nie musi być super skomplikowane.
  13. Skype – bardzo nie lubię tej aplikacji, ale wiele osób jeszcze ją używa. Ale często korzystam z niej poprzez Imo.im. Raczej unikam, aby instalować kolejne oprogramowanie w firmie w systemie operacyjnym. Mniejsze ryzyko popsucia dzieła Bill’a Gatesa (Windows).
Czytaj również:  Zrzut ekranu - jak w 8h rozwiązaliśmy nasz problem?

Poza powyższą listą używam jeszcze kilku pomniejszych serwisów w celach marketingowych, ale trudno nazwać je aplikacjami w chmurze.
Co do innych narzędzi np. do księgowości z przyjemnością stosuję outsourcing.
Na pewno ileś pozycji przeoczyłem, ale niebawem dokładniej opiszę przydatność niektórych z nich. Zapisz więc sobie tę stronę, aby być na bieżąco. Pamiętaj jednak, że kluczowym narzędziem jest Twoja głowa i że celem użycia oprogramowania w firmie jest poprawa komunikacji w zespole oraz z klientem!
A Wy jakich narzędzi używacie do sprawnej komunikacji i marketingu?

Komentarze (Dodaj swój):

  1. Jak dla mnie to praca zespołowa bez Campfire nie zadziała. Kontakt wszyscy do wszystkich gdziekolwiek są, z historią rozmów i mediami(grafiki, filmiki). Oczywiście darmowym odpowiednikiem jest: IRC. 🙂

    1. Maciej Oleksy Gdy się pracuje zdalnie nad jednym projekcie, to brakuje kontaktu. Campfire to takie miejsce w którym można komunikować się ze wszystkimi naraz. Jakby w pokoju gdzie pracuje kilka osób mówiło się o czymś, zadawało pytanie do projektu itp. Ale z tą zaletą, że nie trzeba rozpraszać pracy innych, bo zawsze jest historia rozmowy oraz można wejść wtedy kiedy ktoś ma ochotę, czas.

  2. Jak dla mnie to praca zespołowa bez Campfire nie zadziała. Kontakt wszyscy do wszystkich gdziekolwiek są, z historią rozmów i mediami(grafiki, filmiki). Oczywiście darmowym odpowiednikiem jest: IRC. 🙂

  3. tez robilem kiedyś task-tracking w gdocs ale trello daje sporo wiecej możliwości i integruje przepływ informacji w zespole. wazne jest też to aby program dal sie latwo spersonalizować.

    1. Rafał Pałgan co do przepływów wolę AgileZen na bazie kanban, ale trello na pewno warty uwagi, ale mi zabrakło trochę definiowania własnych statusów i definiowania ścieżek ich następowania

  4. tez robilem kiedyś task-tracking w gdocs ale trello daje sporo wiecej możliwości i integruje przepływ informacji w zespole. wazne jest też to aby program dal sie latwo spersonalizować.

  5. Rafał Pałgan co do przepływów wolę AgileZen na bazie kanban, ale trello na pewno warty uwagi, ale mi zabrakło trochę definiowania własnych statusów i definiowania ścieżek ich następowania

  6. GroupCamp Projekt (http://www.groupcamp.pl) jest oprogramowaniem do wspólnego zarządzania projektami online, które pozwala firmom:
    – korzystać z przestrzeni do umieszczania dokumentów online (Intranet lub Ekstranet Klient),
    – przydzielać oraz monitorować zadania i kamienie milowe projektów,
    – wdrażać nowe pomysły,
    – integrować arkusze czasu współpracowników,
    – zarządzać projektami klientów,
    – optymalizować wspólne tworzenie dokumentów.
    Zapraszamy!

  7. GroupCamp Projekt (http://www.groupcamp.pl) jest oprogramowaniem do wspólnego zarządzania projektami online, które pozwala firmom:
    – korzystać z przestrzeni do umieszczania dokumentów online (Intranet lub Ekstranet Klient),
    – przydzielać oraz monitorować zadania i kamienie milowe projektów,
    – wdrażać nowe pomysły,
    – integrować arkusze czasu współpracowników,
    – zarządzać projektami klientów,
    – optymalizować wspólne tworzenie dokumentów.
    Zapraszamy!

    1. Rozwijając swoją myśl: system Belisama4crm jest bardzo szybki we wdrożeniu i bardzo prosty w obsłudze. Tworzony jest wraz z jego użytkownikami dzięki czemu posiada jedynie niezbędne funkcje. Polecam i zapraszam do współpracy firmy z branży IT.

  8. Rozwijając swoją myśl: system Belisama4crm jest bardzo szybki we wdrożeniu i bardzo prosty w obsłudze. Tworzony jest wraz z jego użytkownikami dzięki czemu posiada jedynie niezbędne funkcje. Polecam i zapraszam do współpracy firmy z branży IT.

  9. Maciej Oleksy Gdy się pracuje zdalnie nad jednym projekcie, to brakuje kontaktu. Campfire to takie miejsce w którym można komunikować się ze wszystkimi naraz. Jakby w pokoju gdzie pracuje kilka osób mówiło się o czymś, zadawało pytanie do projektu itp. Ale z tą zaletą, że nie trzeba rozpraszać pracy innych, bo zawsze jest historia rozmowy oraz można wejść wtedy kiedy ktoś ma ochotę, czas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *